JADUAL KELAS MASAKAN DI TELUK INTAN, PERAK DI ITA ROHAYA BAKERY-012-5323552

JADUAL KELAS MASAKAN DAN HIASAN KEK DI ITA ROHAYA BAKERY TELUK INTAN

Salam semua. Ramai yg sms/inbox kat fb bertanya jadual kelas dan harga kelas di ita rohaya bakery. Ok kat sini ita senaraikan semua harga kelas yg akan ita anjurkan ya. Tarikhnya InsyaAllah ita akan bgtau kemudian.
1.Kelas aneka talam part1-RM150 Hands on
Module- 10 jenis kuih aneka talam dan 2 resepi free. 1.Talam keladi 2.Talam sekoteng 3.Talam cendol 4.Talam roti paun 5.Talam jagung 6.Talam suji 7.Talam puding marble 8.Talam gula merah 9.Talam tokyo 10.Serimuka pandan dan 2 resepi free

2.Kelas aneka talam part2-RM150 Hands on
Module- 10 jenis kuih aneka talam dan bingka dan 2 resepi free. 1.Talam ubi kayu 2.Talam sago banjar 3.Talam labu berlauk 4.Talam mak dara 5.Bingka ubi 6.Bingka labu 7.Bingka tepung beras 8.Koleh kacang 9.Kasui Nyonya 10.Serimuka pulut hitam dan 2 resepi free

3.Kelas aneka tart-RM120 Hands on
Module- 5 jenis tart 1.Cheese tart 2.Egg tart 3.Fruit tart 4.Coconut Tart 5.Coklat tart

4.Kelas hiasan kek kahwin-RM200 Hands on
Module- Bancuh 2 jenis buttercream utk salut kek dan utk bunga. Hias kek dr kek kosong hingga kek menjadi cantik. sebiji kek yg telah di hias akan di bawa pulang

5.Kelas hiasan kek coklat ganache-RM250 Hands on
Module-Bancuh 2 bancuhan coklat utk hias kek dan utk buat bunga. Hias kek sehingga menjadi kek coklat yg penuh dgn coklat.

6.Kelas hiasan kek steambuttercream 2 tingkat-RM250 Hands on
Module-Bancuh 2 jenis buttercream utk salut kek dan bunga. Di ajar cara steamkan cream dan cara2 salut kek dan hias kek. sebiji kek akan di bawa pulang.

CEKODOK PISANG RANGUP MAK MERTUAKU

Assalamualaikum semua pengunjung. Maaf sgt2 sebab dah lama tak update blog ni( hampir 7 bulan), sibuk yg tak pernah habis2. Sebenarnya banyak resepi yg Ita nak letak kat blog ni tapi masa nak mengadap komputer ni amat terbatas. Ita seorang surirumah tapi dalam masa yg sama sibuk terima tempahan kuih, kek dan macam2 lagi termasuk durian crepe. Terima kasih buat warga Teluk Intan yg menjadi pelanggan setia Ita. Alhamdulillah sejak berhenti dari kerja rezeki tak pernah putus utk kami sekeluarga, terima kasih ya Allah.

Cekodok rangup dan gebu 
Hari ni Ita nak letak resepi istimewa rahsia mak mertua Ita masa berniaga dulu2 tapi resepi yg tak glamour la ya hari ni sebab cekodok pisang ja. Tapi jangan ingat cekodok pisang biasa sebab cekodok ni lain dari yag lain sebab ianya rangup kat luar dan gebu kat dalamnya. Penggunaan tepung pun tak macam cekodok biasa yg biasa orang buat sebab mak mertua guna campuran tepung gandum dan beras. Errmm lain kan. Percayalah memang sedap sebab cekodok ni favourite anak2 Ita dan semua anak saudara Ita. Klu sekali buat mesti kena buat banyak dan cepat ja licinnya, berbeza klu buat cekodok guna tepung gandum ja lansung anak2 tak pandang. Mungkin anak2 suka sebab ada rangup2 tu.

Ok kat sini Ita letak resepinya ngan gambar2 secara ringkas macam mana nak buatnya

CEKODOK PISANG MAK MILAH(MAK MERTUA ITA)

500g pisang siap di lenyek ( Ita suka sgt guna pisang awak, cth mcm dlm gmbr klu x kenal pisang awak) )
80g tepung beras
80g tepung gandum
1/2tsp soda
2tbsp gula(nak tmbh sikit pun boleh)

CARA
1.Panaskan minyak. Sebatikan pisang, tepung dan soda dlm bekas. 
2.Bila minyak dah panas baru masukkan gula dan gaul sebati. 
3.Minyak jgn terlalu panas nanti cepat hangus.
4.Buatkan bulat2 adunan macam buat cekodok biasa jgk. Goreng sampai masak.
5. Dah masak cekodok agak lembut, biarkan agak2 sejuk sikit baru makan dan terasa rangupnya.

TIPS:- 1.TUJUAN GULA DI MASUKKAN AKHIR ADALAH UTK MERANGUPKAN TEKSTUR CEKODOK ANDA. INGAT JGN MASUKKAN GULA TU AWAL NANTI TAK RANGUP SGT. 

TIPS:- 2. UTK MENDAPAT BENTUK CEKODOK YG COMEL BULAT2NYA, LEPAS MASUKKAN DLM KUALI, GUNA SUDIP GELEK2 SECARA PERLAHAN DI PERMUKAAN CEKODOK TU(KLU X FAHAM ADA GAMBAR CTH ITA BG)


cth pisang "awak" yg Ita gunakan. Adunan nampak keras sikit dari adunan yg menggunakan tepung gandum. Guna sudip utk mendapatkan bentuk cekodok yg bulat2 bentuknya.



ANDA PASTI TAK MENYESAL KLU MENCUBANYA. SEKIAN 

0 comments :

Post a Comment